Мова – це віконце, крізь яке людина бачить світ.
Мета: Поповнювати словниковий запас читачів; розвивати вміння проводити аналітико – синтетичну роботу над словом; сприяти розвиткові в читачів кмітливості, мислення, уваги; виховувати інтерес і любов до мови.
Обладнання: Плакат «Лийся, моя мово, чиста мов джерельце», музичні ноти (5 шт.), табло «Алфавіт».
Бібліотекар: Мова – це неоцінений дар, який дано людині. Вона супроводжує нас від народження і аж до смерті. У щоденній практиці спілкування не обійтися без мови. навіть коли ми думаємо, в пам’яті відтворюємо відомі нам слова і фрази. Власні думки формулюємо і передаємо за допомогою мови, бо в ній накопичено життєвий досвід попередніх поколінь.
Бібліотекар: А яка ж вона – українська мова? За милозвучністю наша мова визнана другою (після італійської) серед європейських мов. Усі її звуки чіткі, чисті, у ній добре організоване поєднання голосних і приголосних, що надає їй мелодійності. Про мову написано багато.
Бібліотекар: Спитай себе, дитино, хто ти є
У серці обізветься рідна мова
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Мова - душа народу. Вона з нами завжди: і в горі, і в радості. Це - пісня солов’їна, пісня колискова, калина під вікном, усміхнені уста матері, соняшник у бабусиному огороді, ласкаві промінчики сонця.
Бібліотекар: Чим же є мова для юних мовознавців, присутніх на святі, вони нам повідають самі.
Мово рідна! Колискова!
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти,
Гей, яка ж прекрасна ти!
Мова кожного народу
Неповторна і своя:
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелені – клени у діброві
По – кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо єдина – так, як мати,
Мова кожного із нас.
Рідним словом я горджуся,
Ним читаю і пишу,
Рідну мову, рідну пісню
Я ніколи не лишу.
Багато є в тобі щедрот,
Моя Вкраїно чорноброва.
І лиш народ тоді народ,
Як є у нього рідна мова.
Під рідним небом жайворон співа,
Я рада б знати тих пісень слова.
Я слухав чув: співала та пташина
Одне святеє слово – Україна.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
Я так люблю, я так люблю тебе,
Моя співуча, українська мово!
В тобі шумить полісся голубе,
І дужі хвилі гомонять Дніпрові.
Ти, рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святиня наша, гордість і краса,
Ти – розуму народного скарбниця.
Моя ти пісне калинова,
Моя ти зіронька свята!
Живи, цвіти, вкраїнська мово,
Зціляй і душу і вуста!
О, слово рідне! Подарунок мами!
І пісня ніжна, і розрада нам!
Я всім на світі поділюся з вами,
Та слова рідного нікому не віддам.
Ти повстаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана, материнська мово!
Рідну мову любимо і знаємо,
На уроках кожен день її вивчаємо,
По країні мови веселкової ідемо,
Україну рідну ми не підведемо.
Дуже любимо мову вивчати
Та у мовні ігри грати.
Ігри нас і вчать, і розважають,
І весело проводить час допомагають.
Бібліотекар: На нашому святі кожен пограє в мовні ігри, які допоможуть перевірити знання, навчать нового і цікавого.
Бібліотекар: Дуже хочеться побачити, як же ви вмієте дружно, разом, класом працювати та йти до перемоги. Вам потрібно правильно по черзі називати букви алфавіту, а той хто зіб’ється і назве не правильну букву не отримає значок, що підтверджує правильну відповідь.
Бібліотекар: Далі в нас гра «Знайди букву».
Вам потрібно вгадати букву, яка зустрічається в кількох словах.
1.Що у Києві на першому місці, а у Москви на четвертому?
(буква К)
2.Що стоїть посередині Землі? (буква М)
3.Хоч не риба – є в Дніпрі, у Десні, Дінці, Дністрі? (Д)
4.У Саратові й Черкасах є , а у Харкові та Полтаві нема мене? (С)
5.На Волзі перша буква ти і не остання в Неві? (В)
6.Я у Львові живу, у Луцьку, у Луганську, нема в Житомирі? (Л)
7.Ми є в помідорах, огірках, та нема нас у цибулі? (Р та О)
Бібліотекар: На останок нас чекає найчарівніша гра, яка так і називається «Чарівні квадрати»
Учасники одержують аркуші з накресленими на них клітинками і написаним завданням. Виграє той , хто перший правильно складе слова.
Бібліотекар: А зараз найвідповідальніша й найголовніша частина нашої літературно – ігрової композиції: це підведення підсумків та визначення кращих гравців.
Бібліотекар: Давайте побажаємо один одному всього найкращого й будемо чемно ставитись до рідної мови, особливо якщо це мова власного народу.
До нових зустрічей!